Historie

De Hofbogen is van oorsprong een treinviaduct, het gebouw van bijna 2 kilometer lang loopt van de Raampoortstraat tot het Noorderkanaal in Rotterdam

Hofbogen
De Hofbogen, officieel het Hofpleinviaduct, is een gebied met een rijk verleden. Ooit stapten hier Haagse dames en heren uit voor een avond vertier in Rotterdam. Nu, honderd jaar later, is het Hofpleinviaduct een Rijksmonument en een verzamelplek van bijzondere ondernemers op het gebied van food, fitness en design. Na jaren van leegstand en verloedering hebben het spoorviaduct, de Hofbogen, Station Hofplein en Station Bergweg een tweede leven gekregen. Reisgoeroe Lonely Planet roept Station Hofplein zelfs uit tot innovatief ontwikkelingsgebied. Op zoek naar een leuk dagje uit? Kom naar één van de mooiste bezienswaardigheden van Rotterdam!

Historie
Tussen 1904 en 1908 legde de Zuid Hollandse Elektrische Spoorweg Maatschappij (Z.H.E.S.M.) de Hofpleinlijn aan. In het noordelijke deel van Rotterdam werd, dwars door de bestaande 19e eeuwse stadswijken en het even verderop gelegen polderlandschap heen, het Hofpleinviaduct gebouwd. Dit 1,9 km lange viaduct vormde het begintraject van de Hofpleinlijn, een 28,5 kilometer lange spoorlijn die Rotterdam via Schiebroek, Rodenrijs, Berkel, Pijnacker, Nootdorp en Voorburg/Leidschendam met Den Haag en Scheveningen verbond. De Hofpleinlijn bood een alternatief voor de bestaande spoorverbinding richting Den Haag via Delft en vervoerde voornamelijk Rotterdamse badgasten en forensen uit Den Haag en Wassenaar. Het was bovendien de eerste geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland. De noviteit en het comfort van de moderne elektrische trein gekoppeld aan het aantrekkelijke einddoel, het strand in Scheveningen, zorgde voor immense rijen passagiers in de weekeinden.

Reizigers stapten op aan het startpunt van de Hofpleinlijn in het Hofpleinstation, een uitbundig art nouveau gebouw waarin ook het beroemde café-restaurant Loos een centrale plaats innam. Een meer sobere en kleinere opstaphalte bevond zich halverwege het viaduct bij het huidige Bergwegstation, de toenmalige stadsgrens. De aanleg van het Hofpleinviaduct betekende een spectaculaire doorbraak in de ontwikkeling van de constructie van spoorviaducten. Nooit eerder bouwde men een luchtspoor met een overspanning van 1,9 kilometer lang die geheel was opgetrokken uit gewapend beton. Nationale waardering volgde in 2002, het moment dat het gehele Hofpleinviaduct werd aangewezen tot Rijksmonument.

Hofpleintrein
In 2010 is de stichting Hofpleintrein Rotterdam in het leven geroepen met als doel de laatste originele treinwagen van de ZHESM uit Duitsland te repatriëren en op te knappen met vrijwilligers, leerlingen en buurtbewoners. Tijdens het opknap-proces mag de wagen tijdelijk bij de Stoom Stichting Nederland staan. Wanneer deze gereed is, wordt ze op het viaduct gehesen en onderdeel van het Dakpark. Hier krijgt ze een zoveel mogelijk openbare functie. 

Gebiedsontwikkeling
In 2006 kochten de woningcorporaties Havensteder en Vestia het verpauperde viaduct aan. Hiervoor verenigden zij zich in de Hofbogen BV. Zij zien het opknappen van de Hofbogen als onderdeel van de complete gebiedsontwikkeling. De uitstraling van het Hofpleinviaduct is van essentiële invloed op de kwaliteit van de leefomgeving. Het doel van de aankoop was om het verwaarloosde Hofpleinviaduct weer in oude glorie te herstellen en daarmee actief bij te dragen aan de kwaliteit van de publieke omgeving.