Als je langs de lijn loopt, loop je langs meer dan 100 jaar geschiedenis. Er zijn plekken met een bijzondere geschiedenis en elementen die vandaag de dag nog zichtbaar zijn:

» Raampoortstraat
» Viaduct Zomerhofstraat
» Bogen tussen Zomerhofstraat en Teilingerstraat
» Viaduct Simonstraat
» Viaduct Teilingerstraat
» Bogen Vijverhofstraat 34-36
» Bogen Vijverhofstraat 68-70
» Bogen Vijverhofstraat 94-98
» Bogen Vijverhofstraat 100-104
» Hoek Vijverhofstraat – Bergweg
» Bogen tussen Station Bergweg en snelweg A20

 

 

Raampoortstraat
Het voormalige Station Hofplein werd gebouwd in de uitbundige art nouveau stijl. Deze stijl is nog zichtbaar in de decoraties aan de bogen langs de Raampoortstraat.


 

Viaduct Zomerhofstraat
De Hofbogen was een bouwkundig hoogstandje. Om het beton te sieren werden op verschillende plekken bloemen en dieren in decoratieve sculpturen aangebracht. Het waren bloemen en dieren die de reizigers tijdens hun reis door de weilanden konden zien. Bij het viaduct aan de Zomerhofstraat is de afkorting ZHESM (Zuid Hollandse Elektrische Spoorweg Maatschappij) te zien.


 

Bogen tussen Zomerhofstraat en Teilingerstraat
De Teilingerstraat vormde in de Tweede Wereldoorlog het einde van de brandgrens. De bogen in dit stuk zijn na de oorlog daarom allemaal vervangen. De lichten in de grond geven aan waar de brandgrens heeft gelegen.


 

Viaduct Simonstraat
De Hofbogen was een bouwkundig hoogstandje. Om het beton te sieren werden op verschillende plekken bloemen en dieren in decoratieve sculpturen aangebracht. Het waren bloemen en dieren die de reizigers tijdens hun reis door de weilanden konden zien. Op de boog over de Simonstraat, tussen Vijverhofstraat 18 en 20, is in het kunstzandsteen “anno 1905” te lezen. In de natuurstenen lijst eronder zijn twee eenden te zien.


 

Viaduct Teilingerstraat
Bij deze dubbele straatoverspanning zijn in de jaren ’30 de voor een inspectie de betonnen gewelven verwijderd. Hierdoor is de constructie van het viaduct mooi te zien. In de gevel zijn de wapens afgebeeld van de gemeenten waar de Hofpleinlijn doorheen reed. De plint is versierd met kastanjebladeren.


 

Bogen Vijverhofstraat 34-36
Bij de restauratie bleken achter de beplating van deze bogen nog originele gevelpuien uit 1915 te zitten zaten. Deze zijn zo goed als mogelijk opgeknapt. De bogen hebben aan beide gevels een glaspui, omdat deze bogen voornamelijk als winkels werden gebruikt: op nummer 34 was een slagerij en op 36 was een schoenmaker gevestigd.


 

Bogen Vijverhofstraat 68-70
Deze bogen kregen in de tweede helft van de 20e eeuw nieuwe puien. Bij Vijverhofstraat 68-70 herinneren de grote glaspuien in stalen frames aan het vroegere industriële karakter van dit deel van de Hofbogen.


 

Bogen Vijverhofstraat 94-98
Op Vijverhofstraat 94-98 is nog de gevelreclame zichtbaar van het autoherstelbedrijf Muller, dat hier van 1923 tot 1968 gevestigd was.


 

Bogen Vijverhofstraat 100-104
Vijverhofstraat 100-104 was vroeger het gemeentelijk gasbedrijf gevestigd met een kantoor, werkplaats en een loket waar klanten gasmuntjes konden aanschaffen.


 

Hoek Vijverhofstraat – Bergweg
De zijgevel van het hoekpand aan de Vijverhofstraat – Bergweg, was geheel dicht gezet met houten beplating. Bij de renovatie in 2015 kwam deze gevel tevoorschijn.


 

Hofbogen muur beeldhouwwerkBogen tussen Station Bergweg en snelweg A20
Dit deel is later gebouwd dan het eerste deel van de Hofbogen. Het verschil in bouwstijl is goed zichtbaar bij de viaducten: de plinten hebben meer abstracte versieringen en er werden naast flora en fauna ook andere symbolen opgenomen, zoals uit de meetkunde. Het kunstzandsteen is afgewerkt in heel andere, meer artnouveau-achtige patronen. De puien dateren uit 1942. Ze werden ingericht als vervangende huisvesting voor bedrijven die bij het Duitse bombardement hun pand in het centrum waren kwijtgeraakt.