Oorspronkelijk waren er twee stations langs de Hofpleinlijn die deel uitmaakten van het integrale ontwerp van het viaduct: het kopstation ZHESM en station Bergweg. Het kopstation ZHESM (1909-1940) van de Rotterdamse architect J.P. Stok was ooit aan het vooroorlogse Hofplein gesitueerd. In dit uitbundige art nouveau station met de halfronde gevel was niet alleen de ontvangsthal en de kaartverkoop voor de Hofpleinlijn gevestigd, maar ook het beroemde café-restaurant Loos. Het gebouw domineerde door zijn opvallende architectuur het toenmalige beeld aan het Hofplein. Feitelijk bestond het station uit twee afzonderlijke gebouwen: het voorgebouw en een perrongebouw. De architect werd tot deze tweedeling gedwongen door de complexe ligging van de Hofpleinlijn. Het viaduct en de bijbehorende perrons waren namelijk haaks geprojecteerd op de Staatsspoorlijn die Rotterdam Centraal met Dordrecht verbond. Een trappartij dwars door de boogruimtes van de Staatsspoorlijn verbond het voorgebouw met het perrongebouw.

Bombardement
Tijdens het bombardement van 14 mei 1940 werd het kopstation compleet vernield, net als een groot deel van de overkapping van de perrons. Hierna moesten reizigers het enkele jaren met een noodgebouw doen. Toenmalig spoorbouwmeester Sybold van Ravesteyn ontwierp eind jaren vijftig twee nieuwe stationsgebouwen op dezelfde locaties langs de Hoflpleinlijn. Van deze naoorlogse stations bestaat alleen Station Bergweg nog. Voor Station Hofplein ontwierp Van Ravesteyn in 1956, in tegenstelling tot het uitbundige ZHESM station, een sober, modern en zakelijk gebouw dat paste bij het moderne, naoorlogse centrum van Rotterdam. Station Hofplein werd in 1990 als gevolg van de aanleg van de NS spoortunnel onder Blaak gesloopt. Vanaf dat moment zijn er enkele voorzieningen op het perron zelf getroffen en heeft het station tot augustus 2010 slechts nog gefungeerd als opstaphalte.

Nu
Wat er nu nog intact is, is het perrongebouw met de onderliggende 16 boogruimtes. De uitbundige art nouveau architectuurstijl die Stok destijds toepaste is nog altijd aan een zijde van het perrongebouw (Raampoortstraat) zichtbaar in de vorm van decoraties langs de boogstructuur. Sinds 2015 lonken er andere verleidingen in het oude spoorwegviaduct. Dit Rijksmonument huisvest meer dan tien bijzondere zaken op het gebied van food, fashion, fitness & design. Een leuke plek voor een dagje uit in Rotterdam, bij goed weer ook nog eens aangevuld met zonovergoten terrassen. De Luchtsingel sluit aan op het dak en er wordt hard gewerkt aan de inrichting van het evenementendak. Het compleet vernieuwde Station Hofplein wacht op jou! Lees meer over de hotspots in de Hofbogen.